Skip to content

L’Hospital Doctor Balmis i ISABIAL formen en patologia reumàtica prop de 200 professionals d’Atenció Primària de la província d’Alacant

  • La Secció de Reumatologia ofereix aquest curs per a actualitzar coneixements sobre les malalties reumàtiques més prevalents
  • L’objectiu és la millora contínua del maneig dels pacients amb malalties reumàtiques i musculoesquelètiques a través de l’experiència compartida.

Alacant (07.11.24). La Secció de Reumatologia de l’Hospital General Universitari Doctor Balmis i l’Institut d’Investigació Sanitària i Biomèdica d’Alacant (ISABIAL) han celebrat la ‘I Jornada Formativa de Reumatologia per a l’Atenció Primària de la província d’Alacant’, que té per objectiu contribuir a la formació continuada dels professionals dels centres de salut.

És el primer any que s’organitza aquest curs de Reumatologia, que ha tingut una bona acollida, amb prop de 200 persones inscrites, tant personal mèdic com d’infermeria dels centres de salut de tota la província, que s’han congregat al saló d’actes de l’hospital alacantí. La jornada s’ha inspirat en el model formatiu amb què compta des de fa uns anys l’Hospital General de València.

La patologia reumàtica i musculoesquelètica és la primera causa de consulta en Atenció Primària. Per això, “és necessari dotar el professional d’eines per a manejar de manera més àgil i eficient aquest tipus de problemes, cosa que, en definitiva, repercuteix en beneficis per al pacient, per als mateixos professionals d’Atenció Primària, així com per als reumatòlegs”, ha subratllat la cap de la Secció de Reumatologia, la doctora Paloma Vela.

Els objectius de la jornada són, d’una banda, oferir informació sobre les noves evidències científiques en les malalties reumàtiques més prevalents, el diagnòstic, els criteris d’actuació, la teràpia, el seguiment, els criteris de derivació, etc. (és a dir, aprofundir en coneixements que ajuden a millorar el maneig de patologies que els professionals d’Atenció Primària estan capacitats per a abordar i poden resoldre en aquest nivell assistencial); d’altra banda, hi ha l’objectiu d’identificar les situacions que requereixen una derivació ràpida a l’especialista en Reumatologia per a una atenció precoç del pacient.

Durant la jornada “hem abordat aspectes generals i molt pràctics sobre les principals patologies que es presenten habitualment a les consultes d’Atenció Primària i els hem oferit idees clau que resulten d’utilitat als professionals en el seu dia a dia. Així mateix, aquesta interrelació i coneixement mutu entre professionals de tots dos nivells assistencials és essencial per a la millora de l’abordatge conjunt dels pacients”, ha remarcat la doctora Vela.

Continguts del curs

Així, s’han establit quatre taules de ponents, integrades per professionals de diferents departaments de salut de la província d’Alacant, dirigides a quatre grups de malalties reumàtiques. La primera d’elles s’ha centrat en les malalties reumàtiques inflamatòries i autoimmunes sistèmiques, entre les quals s’inclou l’artritis reumatoide. En una segona taula s’han abordat malalties com la gota, que té una elevada prevalença en la població, refutant mites i llegendes al seu voltant, i la lumbàlgia, que és una de les primeres causes de consulta en Atenció Primària.

L’osteoporosi ha sigut la protagonista de la tercera taula, en la qual s’ha exposat la visió del reumatòleg i de la infermeria especialitzada, un aspecte clau també per a un maneig òptim dels pacients. I en una última taula s’ha parlat de la patologia mecànica i muscular, en què s’emmarquen l’artrosi i la fibromiàlgia, que són també dues de les malalties més freqüents en la població.

S’ha comptat amb una xarrada destinada als fàrmacs emprats en Reumatologia, ja que, com explica la doctora Vela, “es tracta d’un tema que genera moltes consultes al centre de salut i és molt important que els professionals estiguen familiaritzats amb això per a la resolució diària de problemes”.

Els organitzadors pretenen donar continuïtat a aquest curs, comptant de nou també amb el suport que ha brindat la indústria farmacèutica per a la celebració d’aquesta primera jornada, i instaurar-lo com una trobada anual entre la Reumatologia i l’Atenció Primària d’àmbit provincial, amb la finalitat de continuar millorant i aprenent de l’experiència compartida.

La jornada ha comptat amb la col·laboració premium de GSK, Johnson & Johnson, AstraZeneca, Grünenthal, Alfasigma, Sandoz, Bristol Myers Squibb, Lilly, AbbVie i Otsuka. També hi han tingut presència Theramex, CSL Vifor, Asacpharma, Pfizer, Novartis, Italfarmaco, Sanofi, Alter Médica, Roche i Sobi. A més de GP Pharm, Laboratorios Viñas, UCB, Faes Farma, AMGEN, Boehringer Ingelheim, Rubió, Biogen, Procare Health, Mibe Pharma España i Gebro Pharma.

 

Back To Top
No results found...