ISABIAL presenta la Memòria Científica de 2022 amb motiu de la Nit Mediterrània de les Investigadores i els Investigadors
L’Institut d’Investigació Sanitària i Biomèdica d’Alacant realitza 586 publicacions científiques durant 2022
L’acte, celebrat a Casa Mediterrani, compta amb la participació de la directora general d’Investigació i Innovació, Mariola Penadés
Alacant (29.09.23). L’Institut d’Investigació Sanitària i Biomèdica d’Alacant (ISABIAL) ha presentat la Memòria Científica de 2022 en el marc de les jornades Ciència Oberta – OPEN DAYS, que ha celebrat els dies 28 i 29 de setembre a Casa Mediterrani per a millorar la comunicació social de la ciència i fer la societat partícip d’ella. En 2022, el personal investigador d’ISABIAL va realitzar 586 publicacions científiques. D’aquestes publicacions, 266 pertanyen al primer quartil, que és el de major impacte, i el 75% del total es van publicar en Open Access.
La presentació de la Memòria Científica de 2022 ha estat a càrrec aquesta vesprada de l’exdirector científic, el doctor José Sánchez Payá, i ha comptat amb la presència de la directora general d’Investigació i Innovació, Mariola Penadés; la directora territorial de la Conselleria de Sanitat a Alacant, Begoña Comendador; el director gerent del Departament de Salut Alacant-Hospital General, Francisco Soriano; i la subdirectora científica d’ISABIAL, Cristina Alenda.
A l’acte també hi han assistit altres membres de la direcció d’ISABIAL i del Departament de Salut Alacant-Hospital General; així com el vicerector d’Investigació de la Universitat d’Alacant (UA), Juan Mora, i el vicerector de Planificació i Responsabilitat Social de la Universitat Miguel Hernández d’Elx (UMH), Domingo Orozco.
Pel que fa a les iniciatives d’investigació, ISABIAL va comptabilitzar durant l’exercici de 2022 un total de 283 estudis, entre assajos clínics, estudis observacionals i investigació clínica independent, així com 276 projectes d’investigació actius.
Durant l’acte, la directora general d’Investigació i Innovació, Mariola Penadés, ha ressaltat la importància d’investigar i divulgar. De fet, ha agraït als “investigadors i investigadores que posen la divulgació en la seua agenda” i ha afegit que “investiguem perquè en salut l’esperança té un nom. Eixe nom és investigació”.
Per la seua banda, la subdirectora científica d’ISABIAL, Cristina Alenda, ha ressaltat que “la comunicació social de la ciència ja no és una qüestió que interesse a uns pocs; la ciutadania demanda cada vegada més informació científic-sanitària i biomèdica i, per tant, és el nostre deure garantir-la”.
La presentació de la Memòria Científica s’ha dut a terme durant un acte en què ha actuat el pianista i investigador d’ISABIAL, Francisco Cholbi, i el cor de l’Hospital General Universitari Dr. Balmis, i que ha comptat amb una nombrosa presència d’investigadors i investigadores.
Després d’aquest acte, en què també s’ha retut homenatge a l’exdirector científic d’ISABIAL, José Sánchez Payá, s’han dut a terme les “Cites amb els investigadors” i tallers dirigits a la ciutadania. Tot això emmarcat en el projecte competitiu SCIENCE GTS, finançat pel Programa Horizon Europe (MSCA and Citizens 2022) (ref. projecte 101061179), en el marc de la celebració de la Nit Mediterrània de les Investigadores i els Investigadors.
En total, ISABIAL ha dut a terme dos dies plens d’activitats de divulgació científica a Casa Mediterrani, amb xarrades i tallers per a centres educatius i per al públic en general, així com un fòrum de col·lectius de pacients. L’objectiu ha sigut millorar la comunicació social de la ciència i fer la societat partícip d’ella.
El centre
ISABIAL és un centre acreditat per l’Institut de Salut Carlos III (Ministeri de Ciència i Innovació) que forma part del Departament de Salut Alacant-Hospital General, en el qual treballen més de 600 investigadors i investigadores del departament sanitari de l’Hospital Dr. Balmis, de la Universitat d’Alacant (UA) i de la Universitat Miguel Hernández d’Elx (UMH).














