Skip to content

ISABIAL lidera un estudi per a avaluar l’impacte de l’hospitalització en l’estat nutricional de pacients majors de 65 anys

ISABIAL lidera un estudi per a avaluar l’impacte de l’hospitalització en l’estat nutricional de pacients majors de 65 anys

La investigació, dirigida per la infermera i investigadora Isabel Orts Cortés, analitza la repercussió de l’estada a l’hospital en pacients de set regions

El L’objectiu és identificar les necessitats a nivell nutricional i ajudar a planificar intervencions específiques des d’una perspectiva multidisciplinària

Alacant (08.02.23). L’Institut d’Investigació Sanitària i Biomèdica d’Alacant (ISABIAL) lidera l’Estudi NUTRIFAGImpacte de l’hospitalització en l’estat nutricional i el risc de disfàgia en persones de 65 o més anys”, que té com a objectiu avaluar el risc de desnutrició i l’estat nutricional de pacients ingressats en unitats d’hospitalització mèdiques i quirúrgiques d’hospitals del Sistema Nacional d’Espanya. En la investigació participen unitats medicoquirúrgiques de nou hospitals.

La investigadora principal és Isabel Orts Cortes, membre del grup d’investigació en Innovació en Cures Infermeres d’ISABIAL i subdirectora i professora titular del Departament d’Infermeria de la Universitat d’Alacant. Es tracta d’un estudi observacional prospectiu, multicèntric i multidisciplinari en què participen 70 investigadores i investigadors (80% dones).

María Isabel Orts destaca que “l’equip investigador multidisciplinari està format per professionals de la salut (infermeres, nutricionistes, metges, matemàtics) amb perfils clínic‑assistencial, docent, investigador i de gestió”. D’aquesta manera, apunta la investigadora, “s’ha aconseguit un equilibri dins dels equips de cada centre d’estudi que es complementen en coneixements i habilitats, garantint una alta capacitat per a executar amb èxit les funcions assignades”.

La majoria de les Unitats de Nutrició Clínica i Dietètica dels hospitals participants estan totalment involucrades, especialment la de l’Hospital General Universitari Dr. Balmis. A més, s’ha incorporat la participació de les i els pacients (amb el perfil de la població d’estudi) en tot el desenvolupament del projecte a través del Grup Assessor Ciutadà.

El projecte es desenvoluparà fins a 2024 i actualment es troba en la fase de pilotatge de la recollida de dades, que s’està duent a terme a l’Hospital Juan Ramón Jiménez (Huelva), l’Hospital Clínic Universitari Lozano de Blesa (Saragossa), l’Hospital General Universitari Insular de Gran Canària (Las Palmas), l’Hospital Universitari de Gran Canària Doctor Negrín (Las Palmas), l’Hospital Universitari Arnau de Vilanova (Lleida), l’Hospital Universitari de Navarra (Pamplona), l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe de València (València), l’Hospital Universitari Reina Sofía (Múrcia) i l’Hospital General Universitari Dr. Balmis (Alacant), des d’on es coordina el projecte a través d’ISABIAL.

La investigació reclutarà un total de 4.077 pacients (453 de cada hospital). Les dades que es recolliran giren entorn de l’estat nutricional; la disfàgia, que és la dificultat o impossibilitat d’engolir; la qualitat i l’entorn alimentari; variables demogràfiques; variables clíniques de funcionalitat, cognitives i de fragilitat; variables relacionades amb el perfil de risc; variables de context; i variables relacionades amb el procés assistencial.

El procés de recollida de dades s’estructura en tres fases. En la fase inicial es recullen dades de l’estat nutricional en el moment de l’ingrés, mentre que en la segona fase es registren dades als set dies en el cas que es tracte d’un ingrés prolongat. Finalment, es documenta l’estat del pacient en finalitzar l’ingrés, quan rep l’alta.

La recollida de dades es realitza a través de l’aplicació web Research Electronic Data Capture (REDCap) (www.project-redcap.org), que permet registrar la informació des d’un ordinador o qualsevol altre dispositiu mòbil. Així mateix, l’equip investigador que participa en la recollida de dades ha rebut una formació específica per al seu ús i funcionament.

Isabel Orts explica que “amb la posada en marxa d’aquest projecte es pretén millorar l’estat de salut, la satisfacció i l’atenció de les persones de 65 anys o més hospitalitzades i ajudar així a planificar intervencions nutricionals que minimitzen les alteracions associades a la desnutrició i la disfàgia en el context hospitalari”.

El projecte està finançat per l’Institut de Salut Carlos III, a través de l’Acció Estratègica en Salut del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats d’Espanya en la convocatòria de 2021, i cofinançat per la Unió Europea (referència PI21/00738). El pressupost total és de 57.000 euros.

Back To Top
No results found...