Skip to content

ISABIAL i l’Hospital Doctor Balmis participen en un projecte europeu per a millorar el maneig de pacients amb poliposi adenomatosa familiar

  • El centre hospitalari forma part d’un consorci integrat només per nou hospitals europeus
  • L’estudi avalua un model de vigilància personalitzat per a reduir el risc de càncer i evitar cirurgies agressives

Alacant (11.05.26). L’Hospital General Universitari Doctor Balmis i l’Institut d’Investigació Sanitària i Biomèdica d’Alacant (ISABIAL) participen en el Consorci Europeu de Poliposi Adenomatosa Familiar, un projecte internacional centrat a millorar el maneig i el seguiment de pacients amb aquesta malaltia hereditària d’alt risc oncològic.

El consorci treballa en el desenvolupament d’estratègies més personalitzades per al control d’aquesta patologia i està integrat únicament per nou centres europeus, dels quals formen part l’hospital i ISABIAL.

La participació del centre alacantí en aquest projecte s’ha presentat durant la novena edició del Curs de Gastroenterologia i la quinzena edició del Curs d’Hepatologia, organitzats pel Servei de Medicina Digestiva els dies 7 i 8 de maig, a l’Hospital Doctor Balmis.

El gerent del Departament de Salut Alacant-Hospital General, Francisco Soriano, ha destacat que “la participació en aquest projecte europeu posa de manifest el compromís dels nostres professionals amb la investigació, la innovació i la millora contínua de l’atenció a pacients amb patologies complexes”.

El projecte està liderat per la professora doctora Evelien Dekker, del Centre Mèdic Universitari d’Amsterdam. A l’Hospital Doctor Balmis, els responsables són el doctor Rodrigo Jover, cap del Servei de Medicina Digestiva i responsable del Grup d’Investigació en Càncer Colorrectal: Prevenció i Maneig d’ISABIAL, juntament amb la doctora Sandra Baile, adjunta del servei.

Seguiment adaptat a cada pacient

La poliposi adenomatosa familiar és una malaltia hereditària causada principalment per una alteració genètica en el gen APC. En les seues formes més agressives, els pacients desenvolupen des d’edats primerenques nombrosos pòlips en el còlon i el recte i, si no reben tractament, el desenvolupament de càncer colorectal és pràcticament inevitable entre els 35 i els 45 anys. A més, poden aparéixer lesions en el duodè i l’estómac, i fins i tot tumors fora del tracte digestiu, cosa que obliga a mantindre un seguiment mèdic continuat fins i tot després de la cirurgia.

“L’objectiu principal de l’estudi és avaluar una nova estratègia de vigilància i tractament endoscòpic personalitzat per a aquests pacients”, ha explicat el doctor Jover. L’estudi planteja un canvi en el model tradicional de revisions periòdiques fixes per un seguiment adaptat a l’evolució clínica de cada pacient.

“Fins ara treballàvem amb revisions establides cada un o dos anys. Amb aquest nou model, els temps de seguiment s’adapten en funció de la situació clínica i dels resultats obtinguts en cada endoscòpia”, ha assenyalat Jover. Els intervals de control poden variar entre tres mesos i dos anys, i es determinen segons factors com la neteja de pòlips aconseguida, el grau de displàsia detectat o l’existència de lesions residuals.

Tal com explica la doctora Sandra Baile, “el projecte busca reduir la incidència de càncer colorectal, duodenal i gàstric, optimitzar els recursos endoscòpics i disminuir el nombre de cirurgies agressives, per a prioritzar el tractament endoscòpic quan siga possible i segur. Aquest tipus d’estratègies ens permeten avançar cap a una medicina cada vegada més personalitzada i adaptada a les necessitats de cada pacient”.

El Consorci Europeu de Poliposi Adenomatosa Familiar es va crear en 2019 i actualment es troba en fase d’avaluació prospectiva. Fruit d’aquest treball col·laboratiu, ja s’han publicat diversos estudis científics internacionals.

Fins al moment, l’Hospital Doctor Balmis ha inclòs en l’estudi 23 pacients amb aquesta patologia, una xifra rellevant dada la baixa prevalença de la malaltia, estimada en un cas per cada 10.000-20.000 habitants. Això ha

estat possible gràcies a comptar amb una unitat especialitzada en alt risc de càncer digestiu i també gràcies a la implicació de la resta de centres de la província d’Alacant, que han col·laborat en la detecció i remissió de casos a l’Hospital Doctor Balmis.

El Curs de Gastroenterologia i Hepatologia ha reunit prop d’un centenar d’especialistes de tota la província d’Alacant per a abordar alguns dels temes més actuals de l’especialitat, com la malaltia inflamatòria intestinal, la patologia pancreàtica, els avanços en endoscòpia, l’oncologia digestiva o el maneig del carcinoma hepatocel·lular i la cirrosi, amb la participació d’experts nacionals i internacionals.

Back To Top
No results found...