ISABIAL i la UMH posen en marxa un estudi amb pacients per a tractar la pèrdua d’olfacte provocada per la COVID‑19
El personal investigador sotmetrà voluntaris i voluntàries a un estudi en què utilitzaran estimulació elèctrica no invasiva a l’Hospital General Doctor Balmis
El projecte està finançat amb fons per a lluitar contra la pandèmia de la Generalitat
Alacant (30.09.22). L’Institut d’Investigació Sanitària i Biomèdica d’Alacant (ISABIAL) i la Universitat Miguel Hernández d’Elx (UMH) han posat en marxa un estudi que té com a objectiu trobar un tractament, mitjançant estimulació elèctrica no invasiva, que permeta la recuperació de l’olfacte en pacients que el van perdre en contraure la COVID‑19 i no l’han recuperat tres mesos després de superar la malaltia.
Per a dur a terme aquest estudi, el personal investigador d’ISABIAL i de la UMH està realitzant un procés de cerca i selecció de pacients que complisquen els requisits establits pels facultatius i que accedisquen voluntàriament a participar-hi. Les proves es duran a terme en les consultes externes de Neurologia de l’Hospital General Universitari Doctor Balmis.
El projecte té com a investigador principal José María Azorín, catedràtic de la UMH, i porta per títol Estudi exploratori dels efectes de l’ús de neuroestimulació no invasiva en pacients amb anòsmia persistent post COVID‑19. Per a dur-lo a terme, l’investigador es va posar en contacte amb el Servei de Neurologia i amb el Grup d’Investigació COVID‑19 de l’Hospital General Doctor Balmis, que s’encarreguen de la selecció de pacients i de les proves que es realitzaran al centre hospitalari.
Aquest grup multidisciplinari utilitzarà la tecnologia que es desenvolupa al campus d’Elx en les consultes hospitalàries d’Alacant. Concretament, el projecte dissenyarà i avaluarà una nova estratègia basada en l’estimulació transcranial per corrent elèctrica directa. José María Azorín ha explicat que “es tracta d’una tècnica que permet modular l’activitat neuronal de la persona de manera no invasiva, indolora i segura mitjançant l’ús d’elèctrodes superficials no invasius”.
Per a això, ha assenyalat José María Azorín, “s’aplica un corrent de baixa intensitat per a generar un flux de corrent des d’uns elèctrodes fins a uns altres que se situen sobre el cuir cabellut”. El projecte pretén trobar un possible tractament que, en l’actualitat, és inexistent.
La investigadora d’ISABIAL Rosa María Sánchez ha explicat que “la majoria dels pacients recuperen l’olfacte als tres dies, i com a molt als tres mesos d’haver passat el coronavirus, però hi ha pacients que no l’arriben a recuperar completament, i amb ells volem comptar per a dur a terme l’estudi”.
Durant el procés, ha indicat Rosa María Sánchez, “al pacient se li realitzarà un test olfactiu que consisteix a distingir entre les diferents substàncies oloroses, la qual cosa permet conéixer el rang de pèrdua d’olfacte, i posteriorment se li practica l’estimulació transcranial. Després de diverses sessions es tornarà a repetir el test olfactiu per a comprovar si ha sigut efectiva”.
Proces
El projecte, finançat pels fons COVID‑19 de la Generalitat, consta de tres fases. En la primera es du a terme una sessió en què es registra l’activitat cerebral de la persona mitjançant electroencefalografia (EEG) mentre se li realitza un test d’olfacció. A partir de l’activitat cerebral es buscaran els patrons cerebrals associats a l’anòsmia, que és la pèrdua d’olfacte.
En la segona fase, el pacient se sotmet a 5 sessions de neuroestimulació en un termini de 2 setmanes en les zones cerebrals associades a l’anòsmia. Finalment, en la fase 3, els especialistes tornaran a realitzar un test d’olfacció al pacient mentre se li registra de nou l’activitat cerebral per a observar els canvis produïts.
L’equip multidisciplinari que participa en l’estudi està compost per persones investigadores d’ISABIAL i de la UMH. Per part de la UMH, a més de José María Azorín, director del Brain‑Machine Interface Systems Lab de la UMH, participen Eduardo Iáñez i Mario Ortiz, professors de la UMH i membres del mateix grup investigador. Així mateix, Desirée Irene Gracia i Tatiana Candela col·laboren en tasques d’investigació per part de la UMH.
El personal investigador d’ISABIAL i del Departament de Salut que participa en l’estudi és Rosa María Sánchez, Carmina Díaz i Alessandra Muñoz, de Neurologia; així com Óscar Moreno (Endocrinologia) i Sergio Bañuls (Unitat de Malalties Infeccioses), que formen part del grup COVID‑19 del Departament de Salut Alacant‑Hospital General.


